Перейти до основного вмісту

Перформанс "Археологія однієї квартири"

 

Влітку цього року мала змогу долучитися до репетицій вистави «Археологія однієї квартири», авторкою ідеї, драматургинею, режисеркою  якої була Вікторія Миронюк, а єдиною перформеркою – Світлана Гриб. Репетиції в онлайні  наразі вже не є винятком чи  дивиною. Те, що здавалося неймовірним ще кілька років тому, стає  нормою у сучасних умовах пандемії. Хоча саме моя робота відбувалася віч-на-віч з перформеркою, тобто у “живому” режимі  в одній кімнаті, але Вікторія регулювала увесь процес з іншої країни – через zoom, skype, месенджери, тобто віртуально.  Однак у цьому випадку дистанція тільки додала цікавих значень до самого задуму. Вистава  демонструє вплив досвіду минулого через взаємодію сучасної дівчини з речами радянської культури - вона ніби прагне доторкнутися до того, що хоч і було не так давно, але вже зараз є для культури архаїчним, - і старається відтворити рештки радянського часу через рештки матеріальної культури на відстані у часі в кілька десятиліть, сама була зроблена на відстані у просторі, поза безпосереднім буттям-разом.  У цій вимушеній інверсії була своя родзинка. Крім того, технічно такий підхід пішов виставі лише на користь, адже її готували як відеоверсію, а отже її й досі  можна переглянути вдома онлайн. 

Якщо говорити про враження від самого задуму, відразу спадає на думку приклад з теорій 2000х років – якраз із того часу, покоління якого представляє героїня. Французький філософ Жак Рансьєр писав у своїй теорії естетичних режимів, що сучасне мистецтво, і зокрема демократія у літературі, почалася ще у ХIX ст. з роману Флобера «Мадам Боварі», а саме з того прийому, коли навіть, здавалося б, незначні речі раптом набувають важливості живих героїв та починають промовляти до читача. Схожий ефект мала у виставі  робота (взаємодія) з предметами із квартири 60х – перформерка оживлює їх, дає їм слово, дружить з ними, кепкує з них та розмотує приховані історії. А їх справді  є безліч. 

Ритуальне окурювання всіх розкладених речей надає відразу кожній з них піднесеності – і разом з тим  висміює таке ставлення до них. Пані у розкішному лисячому хутрі, яка враз стає живою лисицею, мертвою лисицею – і, ліниво скидаючи маску-хутро з обличчя, – знову повертається у свій  початковий лик - дівчини, що грається. Приміряє на себе завелику білизну, танцює під промову Луначарського і клубні баси, і занурюється у кольорове покривало з оленями і яскравим зеленим лісом, щоб стати диким звіром чи дівчиною під покривалом, яка веде телефонну розмову зі своїм дідусем. Вишиті гладдю рушники, діафільми з мультиками - у моєму дитинстві 90х  ці залишки радянської розкоші оточували мене, як крихти уже не моєї ностальгії, що її транслювала моя мама, коли  організовувала вечірні перегляди “Вінні-Пуха” та «Ну, постривай» - ми вочевидь переживали тоді її дитинство. Розсип значків, осінні листочки, які поклали сушити в книжку, текст, що яскраво описує протистояння «білих» та «червоних» -  він кричить про поділ на поганих та хороших, але  найскладніше  запам’ятати, хто є хто - а втім, у моєму дитинстві вже ніхто цього  напевне не знав. І ще - старі хебешні колготки. 

У такій грі приваблює простота дії. Наближення до звичних чи вже напозір забутих речей і смислів, які вони за собою тягнуть, без напередсуджень та з цікавістю дитини. Раптова іронія, яку викликає надзаряджена патетика записів програмних ідеологічних промов. Різкий перехід військової агресії  в агресію сексуальну. Побутове і тілесне йде поруч із цілісністю території нашої країни – як та жуйка, яка недбало окреслює кордони України на «политической карте мира». Усім давно відоме курбасівське «очуднення» звичних речей, що у такий-от непіднесений спосіб раптом віддаляє їх на притомну  дистанцію, а з тим  поглиблює саморозуміння глядача. Приїхавши тоді за місто в майстерню перформерки після  власного інтенсивного творчого процесу, в який я була занурена тілом і головою, я дуже швидко відчула цікавість і була зворушена саме цієї простотою дії, а також несподіваним задумом, який пропонував живу забавку зі своїм, а більше навіть колективним, позасвідомим минулим, і завдяки якому легко досягалася зміна сприйняття, що, як на мене, і є одним із основних завдань будь-якого мистецького твору. 

Текст: Світлана Олексюк

Дивитися перформанс тут: https://youtu.be/vwHL9yYfpro


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кабукі - японський традиційний театр

В Японії лише за чотирма театрами - бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус «традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані - шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині. Фото актора з вистави театру Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що складалась тільки з жінок . Театр став відомим і виступав навіть перед імператором. Пі

Цитати Леся Курбаса

Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне — тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати. Митець той, хто у відчуванні творчому сильніший від існуючих категорій. Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра. Ви плачете на сцені, а публіка спокійно поглядає, а треба, щоб ви були спокійні, а публіка плакала! Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми — форми релігійного акту. Воно… в суті своїй — акт релігійний. Воно — могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр — храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому. Коли ми принижуємо наші вимоги до того, що ми можемо в наших обставинах, то це не дасть ніякого прогресу. Політика залежить від державних мужів майже стіл

Українська класика в театрі

Постановки української класики в сучасному українському театрі вже давно переросли образ Мельпомени у віночку та вишиванці. Українська література в сучасному театрі – це філософський дискурс в національну свідомість, котрий вибудовує парадигму погляду на сучасне українське мистецтво. І саме з такими виставами без кліше ми познайомимо вас у цій статті, і ви забудете, що таке «укрліт» шкільного формату. Національний театр ім. І. Франка Традиційно саме в Національному театрі Франка можна знайти вистави за українською класикою на будь-який смак. Серед них є й такі, що заслуговують особливої уваги і відкриють для вас «укрліт» наново. «Morituri te salutant» Фото: офіційна сторінка театру Вистава за творами майстра української психологічної новели Василя Стефаника (1871 – 1936 рр.). Його твори, в основному трагічного напрямку, змальовують буденність сільського життя, ті драми, які відбуваються день при дні, навіть без усвідомлення героями значення і суті їх. Інсценіз