Перейти до основного вмісту

Метелик на шпильці | Прем'єра "Трамвай "Бажання", режисер Іван Уривський


Коли журналісти і театральні критики розпочинають розмову про режисера Івана Уривського, то щоразу додають словосполучення «молодий режисер». У нас часто молодість асоціюється з недосвідченістю, однак до Уривського це не має жодного стосунку. Чи не кожна прем’єра режисера викликає резонанс і здобуває любов глядачів, театральної вимогливої спільноти та отримує заслужені нагороди. На цей раз Іван Уривський змінив свою основну театральну прописку на Київ і вже в статусі штатного режисера Національного театру Франка презентує прем’єру за п’єсою Теннессі Вільямса «Трамвай «Бажання».

Режисер, який кохається у класиці та щораз створює символічне павутиння нових смислових зрізів, цього разу представляє глядачу новий почерк – глибокопсихологічний аналіз однієї з найвидатніших американських п’єс. Приїзд екзальтованої, елегантної Бланш в гості до сестри і її неотесаного чоловіка в міські нетрі стає пасткою для білого метелика. Художник вистави Петро Богомазов  візуалізує ідейну форму постановки Івана Уривського – трейлер-недотрамвай, наче брудна вузька бляшанка. У виставі завдяки цій конструкції і художньому світлу існує три площини простору: всередині трейлера, за межі якого вирватись всім надзвичайно важко; на даху для Бланш і Мітча та безпосередньо коло трейлера.

Бланш Тетяни Шляхової – представниця виродженої еліти, залишків яскравого голлівудського лоску, яка втратила всі сімейні статки після самогубства чоловіка і забулася у випадкових стосунках з чоловіками. Її білі одежі не пристосовані до цих місць, де домінує інстинкт над душею. Саме тому на порозі цього дому тоненька шпилька її підборів застрягне в решітці грубих залізних сходів у тихому знакові перестороги. Тетяна Шляхова грає від самого початку в стані людини на межі нервового зриву. Цей стан прихований і чимдуж стискає її внутрішню пружину. Пластичне рішення досить точно підкреслює малюнок образу: тремор, наполоханість – все це  вміщено в маленькому створінні Бланш, яке ще хоче віднайти спокій. Але чи можливий він тут? Все скидається на те, як в епоху вишуканих древніх греків у білих тогах вриваються північно-східні грубі варвари.

Стелла (Світлана Косолапова) – уособлення руйнівного конформізму, адже ніщо так не відкриває двері вседозволеності, тиранії та жорстокості, як цілковита мовчазна згода з нею. Так вона приймає за належне вбогий світ свого існування і чоловіка, який може її вдарити так само пристрасно, як і кохатися з нею. Вона прикладе до своєї роби вишукану тканину суконь сестри, але це лише миттєва слабкість появи тієї схованої всередині Дюбуа, яка забула, що вона однієї крові з сестрою. Реальність Стелли зовсім інша, як і невідворотна реальність її майбутньої дитини.



Трейлер на підпорах без коліс – це задушливий склеп, в якому метелик-Бланш задихається, тому весь час відкриває вікно. Тут дуже рідко прочиняються двері, і навіть вікно щоразу закриває різким рухом господар дому – Стенлі. Взаємодія Дмитра Рибалевського і Тетяни Шляхової будується від перших сцен на високовольтній напрузі. Неприйняття сестри  дружини у Стенлі ґрунтується передусім на фройдистській агресії. Вишуканість і аристократичність Бланш для нього – фальшивий чужий світ, який загрожує цілісності його світу, він викликає роздратування й одночасно бажання заволодіти ним, як чимсь звабливим і недоступним. Знаючи акторську фактуру Дмитра Рибалевського, можна було б передбачити його ескіз ролі (а вона близька до тих  маскулінних образів, що вже є  в доробку актора), одначе Іван Уривський розширює відтінки психофізики Стенлі, позбавляючи його одноколірності, а також одну зі сцен малює виразними гротескними фарбами. Він – саме той холоднокровний колекціонер, який вичікує слушної нагоди, аби настромити яскравого метелика на шпильку. Стенлі забруднить лице та одяг Бланш (а потім і репутацію), а сестра перевдягне її в таку ж, як в неї, робу. У цьому світі такі правила, які прийняла Стелла, але підлаштування, уподібнення – це все не про Бланш.

У наш час демонстративними сценами ґвалтування і насилля нікого не здивуєш ні в кіно, ні в театрі, їх активно експлуатують для досягнення миттєвого глядацького враження. Натомість Іван Уривський насичує виставу прихованим еротизмом і непоказною сексуальною напругою, що додає їй естетичної тонкості. Це певне підглядання за тим, що переважно за закритими дверима: малесеньке віконечко в душ, чи пристрасні поцілунки в мерехтливому приглушеному світлі. У цьому і ключ до психологічного трилеру – жахає найбільше тиша, бо найголосніший крик відбувається всередині. «Трамвай «Бажання» Івана Уривського – це не про шекспірівську трагедію буття, це про хворобливість за субфебрильної температури. Там, де в п’єсі підвищується градус і відбувається емоційній вибух, у режисера зачиняються двері трейлера, і ми перестаємо що-небудь чути. А тим часом там білою крейдою обводять чоловічий силует і мітять його кров’ю, там чоловік б’є свою вагітну дружину, саме там в скло вікна знесиленими крильми буде бити Бланш в образі Чорного лебедя.

Тікаючи від потворного замкненого простору стосунків сестри з чоловіком, Бланш опиняється символічно на даху трейлера з Мітчем (Олександр Печериця), і поки вони там під зорями читають поезію і говорять про тонке почуття кохання, там внизу виливатиметься тваринна пристрасть між Стенлі та Стеллою. Це кадрове «кінозонування»  дозволяє першому і другому плану існувати одночасно і в рівноцінній смисловій навантаженості, що дає можливість глядачу самому обирати для себе ключову точку розгортання дії.  

Олександр Печериця в ролі Мітча інфантильний, вже не молодий мамин синочок, який резонує з повітряними мріями Бланш, і наче сам не з цього брудного середовища. Їх емоційний унісон стає найбільш руйнівним для Бланш, коли  виявляється, що цей єдиний шанс на спокій стає вбивцею всіх світлих примар, а сам Мітч найжорстокішим (бо дав надію), тим останнім, хто, за режисерським рішенням, востаннє насаджує білого метелика на шпильку.

А далі трюм-божевільня уявного круїзного лайнера, на якому біла сукня Бланш вже безповоротно перетвориться на гамівну сорочку. Потворна ж реальність продовжить далі існувати демонструючи свою непереможність, і Стенлі ціпками волочитиме за собою своє ж втілення – трамвай без коліс.

Фото: Національний театр імені Івана Франка; фотограф – Валерія Ландар
Репортаж з першого дня прем’єри

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитати Леся Курбаса

Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне — тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати. Митець той, хто у відчуванні творчому сильніший від існуючих категорій. Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра. Ви плачете на сцені, а публіка спокійно поглядає, а треба, щоб ви були спокійні, а публіка плакала! Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми — форми релігійного акту. Воно… в суті своїй — акт релігійний. Воно — могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр — храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому. Коли ми принижуємо наші вимоги до того, що ми можемо в н...

Кабукі - японський традиційний театр

В Японії лише за чотирма театрами - бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус «традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані - шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині. Фото актора з вистави театру Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що складалась тільки з жінок . Театр став відомим і виступав навіть перед імператором. Пі...

Українська класика в театрі

Постановки української класики в сучасному українському театрі вже давно переросли образ Мельпомени у віночку та вишиванці. Українська література в сучасному театрі – це філософський дискурс в національну свідомість, котрий вибудовує парадигму погляду на сучасне українське мистецтво. І саме з такими виставами без кліше ми познайомимо вас у цій статті, і ви забудете, що таке «укрліт» шкільного формату. Національний театр ім. І. Франка Традиційно саме в Національному театрі Франка можна знайти вистави за українською класикою на будь-який смак. Серед них є й такі, що заслуговують особливої уваги і відкриють для вас «укрліт» наново. «Morituri te salutant» Фото: офіційна сторінка театру Вистава за творами майстра української психологічної новели Василя Стефаника (1871 – 1936 рр.). Його твори, в основному трагічного напрямку, змальовують буденність сільського життя, ті драми, які відбуваються день при дні, навіть без усвідомлення героями значення і суті їх. Інсценіз...