Театр "Актор"
представив глядачам гейміфіковану ітерактивну онлайн-виставу
"Містер Баттерфляй" у Zoom, підготовка якої супроводжувалась
неабияким медійним скандалом, про який ми не можемо не згадати. Він розгорнувся
навколо оприлюднення однією київською акторкою приватного діалогу продюсера
Слави Жили з іншою акторкою, в якій йшлося про пропозицію
"непристойної" ролі в новій виставі. Цей інфопривід породив велику онлан-дискусію,
скажімо під кодовою назвою "18+", про насилля в театрі, про
коректність та етичність тих чи інших пропозицій, які роблять
роботодавці/режисери акторам у рамках їх роботи в театрі. Зокрема йшлось і про
об'єктивізацію жіночого тіла, сексизм та харасмент. На полі дискусії зіткнулись
два табори: прибічники тих, хто вважав оприлюднений діалог прямим доказом
наявності вищеперерахованих проблем в українському культурному просторі та й
загалом у соціумі, та тих, хто не вбачав в оприлюдненому (хоч і не коректному)
тексті підґрунтя для подібних звинувачень. Варто зазначити, що ці два табори
однозначно об'єднувало одне – для всіх очевидним є те, що будь-які форми
насилля, недопустимі як для усілякого роду відносин, так і для здорового
суспільства в цілому. У цьому контексті питання етичності оприлюднення приватної
переписки, коректності висловлювань, презумпції невинуватості, булінгу чи насилля
на різних рівнях людських взаємостосунків можна ще довго досліджувати в дискусіях,
однак сьогодні ми говоримо про інше – а саме про продукт, який постав на тлі
відсутності загального взаєморозуміння.
"Містер Баттерфляй" – це маркер нової театральної та й загалом
загальнолюдської реальності. Робочі й особисті стосунки зараз протікають у
скайпах, фейсбуках, тіктоках і зумах, створюючи копію копій нашої реальності.
Можливо дещо складно збагнути, що таке копія копії, одначе про це свого часу
говорив ще Платон. Він розглядав таке явище, як удавана дійсність, в якій кожен
об'єкт – це такий собі симулякр, який копіює те, що вже було створено. Так
увесь світ вже живе від початку пандемії, симулюючи звичайну свою буденність:
заміняючи подорожі прогулянками по Google maps, походи в ресторани – замовленою
їжею та імітацією обстановки в себе на кухні, власні офіси – облаштованими під
кабінети балконами. Оскільки театр сам собою – відтворення реальності, то живий
театр онлайн – це віддзеркалення першого. Вистава театру "Актор" – це
театральна квест-кімната, де збираються актори та сотня геть не знайомих між
собою людей-глядачів, які так чи інакше взаємодіють одне з одним у
запропонованих обставинах. А обставини такі: четверо претендентів на
високооплачувану посаду (Олена Олейникова, Микита Слободенюк, Петро Зузяк,
Владислав Дмитрук) зустрічаються в рамках однієї Zoom-конференції-співбесіди
разом з таємничим Модератором, роль якого виконує Олексій Вертинський, котрий
вкидає провокацію: "Один з вас підсадна качка", – тобто несправжній
претендент на посаду. Глядачі були попереджені про те, що рендомно буде обрано
деяких з них для виконання особливих завдань. Звісно, це ще одна пастка
утвореної реальності вистави, яка змушувала глядачів перебувати в напрузі,
чекаючи на таємниче повідомлення із завданням. Проте згодом не важко було
збагнути, що й завдання (які переважно були crazy) виконують теж попередньо залучені актори. Саме
через ці завдання і здійнявся скандал у процесі створення вистави, адже йшлось
зокрема й про оголення на камеру. Кидаю спойлер, щоб ніхто не хвилювався, –
тему жіночих принад було розкрито. Проте Слава Жила не був би собою, якби не
скористався, як успішний продюсер, з несприятливої атмосфери піар-акції,
обернувши її на користь ідейної цілісності гейм-вистави. Час від часу після
виконання божевільних завдань, глядачам давалась можливість онлайн відповісти
на різні запитання: Чи вважаєте ви побачене об'єктивізацією жіночого тіла? Чи
вважаєте ви побачене домашнім насиллям? …жорстоким поводженням з тваринами?
тощо. Найцікавішим відкриттям стали результати опитування. Зокрема на перше
питання вагома більшість після епізоду з оголенням грудей відповіла
"ні" (варто зазначити, що переважна більшість глядачів, як завжди,
були жінки). І тут вже можна вдаватись до аналізу цих результатів окремо.
"Містер Баттерфляй" – це вистава, яка підняла питання глобальної
підміни понять, брехні, зачепила проблеми сексизму, шеймінгу, гомофобії, а
також психологічних пасток, в яких людина – лише піддослідний кролик, реакції
якого на усілякі подразники досліджують сильні світу цього. У кінематографі ми
не одноразово знаходили стрічки, в основі, яких подібні сюжети, що породжують
трилер вибору, наприклад фільм "Що б ви зробили?" Девіда Гай Леві
або, чого тільки варта серія фільмів хоррорів "Пила" Джеймса Вана зі
знаменитим клоуном-модератором. Так, Олексій Вертинський не такий жахаючий, і
сам сюжет не сповнений кривавими сценами, проте так само не позбавлений
інтриги, детективного та маніпулятивно-ігрового начала. Техніка так званого
веб-театру звісно ще глибинно не досліджена ані акторами/режисерами, ані
глядачами, вона не схожа ні на що, і до неї ще слід звикати, підбираючи ключі
взаєморозуміння. Адже, будемо відвертими, проблема не тільки в принципах роботи
на веб-камеру, режисерського моделювання онлайн-дії, але й банальної якості
інтернет-зв'язку.
Але сподіваємось, у цьому згодом нам допоможе Ілон Маск та його 5G, адже
головне вже зроблено – театр "Актор" представив успішний кейс зі
створення нової театральної реальності, в якому використовуються SMM-інструменти соціальних мереж. І хоч
живий безпосередній обмін енергіями між актором та глядачем у переповненій залі
ніщо не замінить, театральна аналогія гри "The Sims"
засобами сучасних технологій багатьом прийдеться до смаку для тамування
глядацького голоду.
Рецензія: Даша Кашперська
Коментарі
Дописати коментар