Даниїла Колот: "Коли ти дивишся на результат своєї праці, почуваєшся, наче Елісон Харгрівз, що підкорила Еверест"
Даниїла Колот – сценограф, з 2019 року викладає на
кафедрі сценографії та екранних мистецтв у Національній академії образотворчого
мистецтва і архітектури. Ми зустрілись і довідались головне pro особливості професії сценографа.
Розмову вели Даша Кашперська та Марія Шишкевич.
Я свій професійний вибір зробила, ще коли вступила до
театрально-художнього коледжу. За півроку до вступу, я потрапила тут на
перегляд, познайомилась з двома дівчатами, які робили диплом, і закохалась у
їхні роботи, у вражаючі макети, зроблені з ювелірною точністю і витонченістю. У
мене вже не було сумнівів, щодо вступу. Потім за 4 роки навчання я ще більше
закохалася в театр і хотіла йти тільки цією дорогою. Наступним мої
освітнім етапом були 6 років в Академії, де можна було більш ґрунтовно підійти до навчання та вже робити перші
експерименти на практиці.
Якщо аналізувати з позиції сьогодення, я б сказала, що програму
було побудовано дещо нелогічно, певні предмети вивчалися надто пізно. Наприклад,
якщо не помиляюсь, на 5-му курсі у нас були основи живописної композиції. Я
вважаю, що їх необхідно було б вивчати на першому курсі. Або, наприклад,
театральний макет, який викладали на 3-му курсі, мав бути 100% на першому. На
останніх курсах у нас стало багато загальноосвітніх предметів. На мою думку, саме
тоді всі вже повинні реалізовувати себе у професії, а не сидіти на заняттях з 9
до 18 години. Звісно, було б добре, якби приділялося більше уваги роботі з
натурою. В академії дуже мало натурників і серед них майже немає молодих. Уявіть
собі, що ви малюєте одних і тих самих людей з постановки в постановку, з року в
рік – через це я спостерігаю зменшення інтересу до виконання завдань. Також хотілося
б збільшити кількість годин оголеної натури.
До
програми входить дуже багато різних предметів, які пов’язані з театром – від
занять із сценографії, до театрального макета, технології сцени, режисури,
монтажу, операторської майстерності і т.д.
Перед тим, як студенти першого курсу отримують тему, з якою будуть
працювати, вони виконують вправи на розуміння, що таке простір, як він працює,
як у ньому почувається людина, що таке конфлікт. Далі здійснюється аналіз
п’єси, і вже потім кожен приносить свої напрацювання, які завжди обговорюють,
поки не виокремлюють найкращу ідею, яка може бути фінальною. Потім починається
робота з макетом. Макет, ескізи костюмів – історія розвитку простору.
Для макету треба обрати ключову сцену,
яка найкраще розкриває ідею. Переважно за задумом сценографія трансформується,
і ії розвиток показують у ескізах.
У кожного викладача свій підхід до навчання. Я вчилась в Академії
у трьох викладачів: Олександра
Бурліна, Федора
Александровича, а потім я потрапила до майстерні Сергія Маслобойщикова. Я
вважаю, що мені дуже пощастило, що я змогла взяти щось від кожного. Після
коледжу мені доводилось себе ламати, оскільки в Академії зовсім інший підхід,
зовсім інше бачення сценографії. Чи водять студентів до театру, залежить від
куратора, який організовує навчальний процес. Наприклад, Федір Александрович
часто брав нас в театри, на знімальні майданчики, де можна було спостерігати за
процесом реалізації вистав і фільмів. Він знайшов ключики до мене і завдяки йому я мала
багато можливостей попрактикуватись. Олександр Олександрович Бурлін був дуже
ексцентричною людиною і його методом навчання було провокування на суперечку,
розвиваючи у студентів власну думку і вміння її відстояти, хоч багатьох і доводив
до сліз, але він вмів загартувати характер (ред. – сміється). А Сергій
Володимирович (ред. – Маслобойщиков) ще й режисер, тому він нам дав дуже
різносторонні знання і розуміння того, як має виглядати твоя сценографія з огляду
режисури, як персонаж відчуває себе у просторі, який створює художник, як він з
ним взаємодіє, як вони впливають один на одного і які ігрові можливості він дає
для режисера тощо. Зараз з позиції вже викладача можу сказати єдине - коли
намагаєшся щось пояснити, починаєш сам глибше розуміти.
Режисер і сценограф – партнери. Мені цікаво працювати з
тим режисером, з яким у нас збігаються бачення. Коли ти пропонуєш сценографію,
ти маєш продумати, як би режисер міг з нею працювати, але, звісно, режисер вже
придумує свої мізансцени.
Але, на жаль, дуже часто відбувається боротьба за
відстоювання своїх позицій, свого бачення вистави і, якщо режисер не буде
погоджуватись з вашими ідеями, у підсумку сценографія буде існувати окремо, а
режисура окремо. Хороша вистава - вистава, де все з’єднано воєдино. Трапляється
таке, що люди припиняють роботу, або ж шукають компроміс. Мені здається, варто
працювати тільки з тими режисерами, з якими ви на одній хвилі. Цікаво працювати
з людьми, з якими у тебе творчий зв’язок.
![]() |
Макет сценографії до п’єси ” Гарсії Лорки “Дім Бернарди Альби“ , 2018 |
Був такий випадок: я розробляла ідею з одним режисером, потім
все скасувалось, а в мене вже був готовий макет й ескізи. І з’явився інший
режисер, якому дуже сподобалась ідея, він був готовий ставити цю виставу, але дещо
хотів змінити в концепції. Йому здавалось, що там надто закритий простір, який
хотілось відкрити. Але я не хотіла йти на компроміс, бо тоді б втратилась вся
концепція. Тому в результаті ми так і не
зробили цю виставу. В такі моменти мені б дуже хотілося бути режисером. Та й
загалом було б дуже цікаво спробувати себе в цій ролі.
Якби складно не було домовитися з усіма учасниками
процесу, головне – пересилити бажання все кинути і довершити своє дітище, адже
коли ти дивишся на кінцевий результат своєї праці, ти відчуваєш себе, наче Елісон
Харгвіз, що підкорила Еверест.
Мені так щастило, що актори ставились з розумінням до
ідей, і у нас будувались дружні стосунки. Але трапляється, що кажуть: “Я це не
вдягну!” (ред.-сміється). Я розробляла костюми з Оксаною Бас до вистави за
Сервантесом “Театр чудес”, і кожен персонаж мав
бути тортиком.
У двох головних персонажів були пусті коробки від тортів
на шиї, у зв’язку з чим було багато конфліктів. Актори не хотіли одягати
коробки, не розуміли для чого, до того ж
це було дуже незручно, бо спочатку вони дуже натирали шию. Тоді нам з режисером
і другим художником вдалось переконати їх у цій необхідності. Актори погодились,
не зважаючи на протиріччя. Але після прем’єри ми помирились, бо в результаті їм
сподобалась ця ідея, вона давала дуже багато ігрових можливостей.
![]() |
Сцени з вистави за Сервантесом “Театр чудес” театр “Сузір’я” |
![]() |
Проєкт костюмів у співавторстві з Оксаною Бас до вистави «Театр чудес» Мігеля де Сервантеса, Київська академічна майстерня театрального мистецтва “Сузір’я”, 2017 |
Я почала працювати з другого курсу навчання в академії. “Фрекен
Жюлі” в Молодому театрі, яка йде й досі, була однією з перших моїх вистав.
![]() |
Проект сценографії та костюмів до вистави «Фрекен Жюлі» Августа Стріндберга, Київський національний Молодий театр, 2015 |
Зараз, звичайно, я б зробила зовсім інакше, але це був навчальний етап, я б
сказала, етап експериментів. Також одну з перших вистав я робила з Максимом Голенком
в Дикому театрі – “Попи, мєнти, бабло, баби”, яка вже не йде. Потім протягом
року працювала в Дніпровському
молодіжному театрі і ще рік з незалежними театрами. Після цього
експериментувала на сцені театру “Сузір’я” з режисером Сергієм Корнієнком.
![]() |
Макет сценографії до вистави «Ведмідь» А. Чехова, Дніпропетровський академічний молодіжний театр, 2017 |
Я дуже самокритично ставлюся до своїх робіт і згодом
мені хочеться щось змінити. Не можу сказати, що серед них є улюблені. Може
більш вдалі – роботи, які я виставляла на Трієнале сценографії – “Ведмідь” (проєкт
для Дніпровського молодіжного театру) за Чеховим і згаданий “Театр чудес” в “Сузір’ї”. Наприклад, коли я
працювала над п’єсою “Ведмідь”, переді мною стояло завдання – як абсолютно побутову
п’єсу позбавити побутовості. Моя ідея полягала в тому, що головна героїня –
вдова існує в маленькому закритому просторі – це її внутрішній світ, який
повністю відрізаний від зовнішнього. Там є всього лиш одне маленьке віконечко,
яке пов’язує її з зовнішнім світом, через яке вона спілкується з лакеєм, і
боксерський манекен. У п’єсі вдова оголошує траур за покійним чоловіковом,
якого нібито кохає, але мені здалося, що вона його ненавидить. Тому я
придумала, що вона буде писати на стінах якісь смішні віршики, які б починалися
зізнаннями в коханні, а закінчувались гнівними фразами. Крім того, ця вдова
говорячи, як кохала чоловіка, б’є чоловічий манекен, зганяючи на ньому свою
злість за всі образи і зради. А потім вривається сам Ведмідь через маленьку
намальовану собачу будку, так починає руйнуватися її
внутрішній світ, доки повністю не знищується в кінці вистави.
Художники працюють не для того, щоб купатися у променях
слави, а для того, щоб реалізувати себе. Фідбек отримується у процесі створення
вистави. Важливо розуміти, як сприймає все в підсумку глядач.
Мені б дуже хотілося спробувати попрацювати в європейському театрі,
наприклад, в Берліні. Цікаво було б мати справу з класичним матеріалом в
сучасному прочитанні, а з сучасних драматургів, можливо, з МакДонахом.
Мені подобається режисер, художник і хореограф Діматріс Папаіоану,
я дуже надихаюсь його роботами.
Переглядаючи вистави різних режисерів, я помітила,
що найкраще працюють із простором ті режисери, що самі ж є художниками своїх
вистав, тоді у них є більш глибоке розуміння важливості простору, і як з ним грати,
щоб сценогріфія не існувала окремо від режисури. Як на мене Діматріс Папаіоану,
Роберт Уілсон та Сергій Маслобойщиков є гарними прикладами цього.
Коментарі
Дописати коментар