Після завершення карантину театри відкриють нарешті свої двері для
глядачів, деякі з них поновлять свою роботу з прем’єр. Так в театрі «Актор»
заплановано прем’єру за Ісааком Зінгером «Тойбеле та її демон». ProТеатр взяв коментар у режисера вистави Ігоря
Білиця, який розповів про головні концепти майбутньої прем’єри.
Пане Ігорю, «Тойбеле та її демон» Ісаака
Зінгера у вашому прочитанні – це буде казка про кохання з присмаком містики,
жива людська історія про маски, і що приховано під ними, чи еротична
філософська притча в дусі Декамерона?
- Дуже гарні епітети, я б взяв один з них) Щоб дійти до визначення
жанру, чи в двох словах виразити про що буде вистава, потрібно уявити конус.
Його основа це те, з чого ми починаємо, а вершина - відповідь на ваше
запитання. Тож… в нас є текст, акторський склад та місце реалізації (сцена
театру “Актор”). З текстом ми працюємо дуже ретельно, кожну фразу приміряємо на
те, що ми хочемо побачити на прем'єрі. А ми точно не хочемо побачити історію
самотньої жінки, що (вкотре) закохалася і страждає від своєї любові НІ! Ми хочемо побачити сильну жінку, чиї
ментальні, психічні і духовні масштаби набагато ширші, ніж те середовище, в
якому вона існує та серед тих особистостей, де вона не може по-справжньому себе
проявити. Акторський склад отримав завдання - як передати історію, не
прикидаючись старим євреєм 19 століття. Взагалі, як бути "ніким",
не прикидаючись. Як уникнути обману, хоча б себе самого.
Місце нашої історії - чорний кабінет, обмежений тільки одним кутом
зору. Глядач має замислитись - як це існувати в коробці? Але це зовнішні
фактори, а ще потрібно уважно працювати з задумом автора, його пропозиціями.
Так як сам Зінгер та Фріман пропонують в центрі поставити секс з демоном, то ми
йдемо за цим посилом. Тому “еротична драма” найбільш точне визначення. Якщо
трохи заглиблюватися в проблему, то це історія про те, як середовище або
оточення затискає особистість до такої міри, що людина втрачає психічну
рівновагу. Секс - одна з найбільш табуйованих тем, навіть зараз, коли немає
цензури, все одно ми не можемо з легкістю відверто говорити про секс. Чому? Я
себе запитую і намагаюся відповідати постановкою.
Чи побачимо ми у виставі
польсько-єврейський бекґраунд п’єси?
- Ми дуже довго визначалися зі Славою Жилою з п’єсою. І це була його пропозиція. Я боявся, що там демони, що
знову нещаслива жіноча доля, але Зінгер - це супер сміливі теми, це надзвичайно
сумний гумор. Тому тема п’єси універсальна для будь-якої національності. Такі ж
постаті, такі ж заборони, кліше та відносини. Звичайно, всі назви, імена,
іудейські свята, які згадані в тексті Зінгера, потребують вивчення. Ми навіть святкували Пурим, принаймні намагалися. Я дуже заглибився у вивчення демонізму
в Каббалі. Тому все це впливає на постановку. Герої та героїні представники
єврейської культури, а отже, потребують особливого ставлення до оточуючого світу
та взаємовідносин.
Розкрийте таємницю складу вистави:
хто працюватиме в головних ролях Тойбеле та Алханона.
- Я боюся кастингу, завжди себе погано почуваю, інколи потрібно
комусь відмовляти через те, що типаж може не попасти в уже сформований
акторський ансамбль. Це тупо. Тому цей раз я себе обмежив кастингом. Тож працюю
з уже знайомими мені акторами та актрисами. Роль Тойбеле буде виконувати
Вікторія Муштей, з нею я працював у виставі “Бійцівський клуб” теж театру «Актор».
Нам не потрібно довго знаходити слова, щоб зрозуміти одне одного. Віка взагалі
не буде залишати сцену протягом вистави. Вона є центром нашої історії. На роль
Алхонона два актори - Мішіко Кобалія та Олексій Доричевський. Різні актори, але
з дуже потрібним мені акторським темпераментом. Бо їм потрібно грати водночас
два образи: забитого і тихого Алхонона та сексуального демона Гурмізаха.
Яке перед ними стоїть
головне завдання?
- Ой… Я їм сказав так: “Знайдіть ядро образу і не думайте про
нього впродовж вистави. Будьте серферами, що спіймали хвилю і летять на ній
упродовж вистави”. Нічого не зрозуміло, правда?) Є деякі сцени, де не потрібно
взагалі тримати якийсь образ, просто потрібно там перебувати цілковито. Є
сцени, де є награвання. Я не знаю, що з цього вийде.
Глядачі вже мали можливість побачити яскраву
афішу до вистави, в центрі якої головні герої, яких огортає спалений папір.
Розкажіть докладніше про цей концепт і про роботу художника над виставою.
- Так, дуже гарне фото і афіша. Це робота Дарії Тищенко-Журавель,
мені дуже подобається. Я хотів максимально зменшити на афіші всілякі
містифікації. Зараз дві гарні сексуальні людини. Гарно! У нас не буде у виставі
художника, а точніше цю роль буде виконувати оператор - це наш художник.
Якась частина вистави буде передана через відео. І це не проста робота, бо в
театрі не можна просто запустити на екран проекцію і почекати, коли вона
закінчиться. Можна, якщо хочеш зробити щось примітивне і невиразне. В театрі
відео - це теж активний герой, інші персонажі мають його (відео) враховувати. В
цій роботі я надихаюся живописом, тому і постановка тяжіє в більшості до
візуальної виразності.
Коментарі
Дописати коментар