Перейти до основного вмісту

Лускунчик родом з 50-х



Джордж Баланчін першим свого часу трансформував канони сприйняття балетних постановок. Саме завдяки йому і трупі New York City Ballet на світовій сцені народився неокласичний балет. І якщо неокласична музика, яка постала, до прикладу, з творів Еріка Саті, сьогодні увійшла в наше звичне повсякденне слухання, трансформувавшись у стиль classical crossover в композиціях Ludovico Einaudi чи групи Secret Gаrden, то неокласичний балет ще досі викликає жвавий інтерес у публіки, як щось доволі сучасне. Це певний стилістичний буфер для тих, хто сьогодні лишається прибічником класичних форм, при тому тяжіє до сучасного ритму, однак ще не готовий до модерної хореографічної стилістики, котра сьогодні в Україні яскраво представлена завдяки Kyiv Modern-Ballet. Тому недарма саме солісту Київської опери Артему Шошину, який водночас є провідним солістом трупи балету Раду Поклітару, вдалось віднайти баланс у трактуванні одного з найпопулярніших зимово-казкових балетів –"Лускунчика" П. Чайковського, що не викличе обурень ні в балетоманів-ретроградів, ні у прибічників сучасної хореографії.


Родзинкою балету є виконавиця партії маленької Клари Поліна Чепик, яка безсумнівно викликала емпатію в молодших глядачів, професійно й артистично перевтілилась в казкову героїню і нічим не поступилась своїм досвідченим партнерам, зокрема виконавцям партій дорослої Клари і Лускунчика ­ провідній солістці Київської опери Яні Губановій та солісту Національної опери, заслуженому артисту Олексію Потьомкіну.

Динамічність картин досягається завдяки чергуванню ліричних, комедійних та драматичних сцен. По-особливому творці вистави підійшли до візуалізації передісторії про накладання чарів на маленького хлопчика, що став Лускунчиком. Ганна Гарбуз створила естетичний відеоряд в стилі німого кіно епохи такого собі «необароко».

Втім вся історія сприймається світлою і наївною, тому важко ствердити, що постановник у своїх пошуках розгадки сюжету Гофмана та музики Чайковського віднайшов той ключик емоційної коди, що заклав композитор у свою кульмінаційну частину Па-де-де, коли в тему торжества любові проривається труба, що віщує певну фатальну приреченість, яку можна трактувати по-різному: зло все одно буде, з яким потрібно й надалі боротися поза казковим сном; чи може тривога перед невизначеністю – лишиться Клара в солодкому сні-омані або прокинеться, чи як казав видатний критик Борис Асаф’єв, що ця історія взагалі про межу дитинства, коли воно на переломі, коли в душі вирують хвилювання перед незвіданим почуттям юності. Але це вже одвічні пошуки всіх постановників, які намагалися віднайти істинну модель ДНК музики Чайковського, відтак у кожного вона була своєю, напевно  буде й надалі нерозгаданою загадкою. У Артема Шошина це ДНК складається однозначно з любові та надії, і в тому світлі маленька Клара отямиться оді сну  з мріями про майбутнє щастя.

Рецензія: Даша Кашперська

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кабукі - японський традиційний театр

В Японії лише за чотирма театрами - бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус «традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані - шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині. Фото актора з вистави театру Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що складалась тільки з жінок . Театр став відомим і виступав навіть перед імператором. Пі

Цитати Леся Курбаса

Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне — тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати. Митець той, хто у відчуванні творчому сильніший від існуючих категорій. Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра. Ви плачете на сцені, а публіка спокійно поглядає, а треба, щоб ви були спокійні, а публіка плакала! Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми — форми релігійного акту. Воно… в суті своїй — акт релігійний. Воно — могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр — храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому. Коли ми принижуємо наші вимоги до того, що ми можемо в наших обставинах, то це не дасть ніякого прогресу. Політика залежить від державних мужів майже стіл

Українська класика в театрі

Постановки української класики в сучасному українському театрі вже давно переросли образ Мельпомени у віночку та вишиванці. Українська література в сучасному театрі – це філософський дискурс в національну свідомість, котрий вибудовує парадигму погляду на сучасне українське мистецтво. І саме з такими виставами без кліше ми познайомимо вас у цій статті, і ви забудете, що таке «укрліт» шкільного формату. Національний театр ім. І. Франка Традиційно саме в Національному театрі Франка можна знайти вистави за українською класикою на будь-який смак. Серед них є й такі, що заслуговують особливої уваги і відкриють для вас «укрліт» наново. «Morituri te salutant» Фото: офіційна сторінка театру Вистава за творами майстра української психологічної новели Василя Стефаника (1871 – 1936 рр.). Його твори, в основному трагічного напрямку, змальовують буденність сільського життя, ті драми, які відбуваються день при дні, навіть без усвідомлення героями значення і суті їх. Інсценіз