Перейти до основного вмісту

Біографія Темного Генія від очевидця


Книжка Юрія Єлагіна – передусім це біографія однієї з найяскравіших і трагічних фігур в мистецтві рубежу століть і перших десятиліть ХХ століття, біографія, написана молодшим сучасником великого режисера, глядачем багатьох його вистав і свідком подій життя, музикантом і "людиною театру" (Юрій Єлагін в 30-ті роки працював в оркестрі театру ім. Вахтангова). Книжку було видано вперше в 1955 році в Нью-Йорку (автор в роки війни емігрував до США).
У цю роботу увійшли архівні та літературно-історичні матеріали: театральні та критичні статті М. Чехова та П. Керженцева, виступ Мейєрхольда, листи М. Чехова,  А. Ремізова,  Ю. Єлагіна. Вже тільки завдяки цим унікальним матеріалам – це неабиякий шанс поринути в історію театру не тільки Мейєрхольда, але театру початку ХХ століття загалом. Зокрема завдяки біографічній оповіді можна дізнатися, в яких українських містах розпочиналась режисерська кар’єра Мейєрхольда. Саме місто Херсон та «Товариство нової драми» стали для майбутнього режисера першим кроком до великих і довгих пошуків свого авторського стилю постановника.
"Не забуду - і всім розповім, хто тільки захоче слухати", - ці слова автора книжки наводить Михайло Чехов у передмові до першого її видання. Фактичний матеріал книжки зібрано скрупульозно. Авторський голос звучить на повну силу у відступах-коментарях і стихає, нібито гублячись у подробицях описів, а то і зовсім поступається місцем іншим свідкам і очевидцям – театральним колегам Мейєрхольда, шанувальникам і противникам його творчості, партійним мистецтвознавцям. Неодноразово звучить і голос самого режисера – в цитатах з листів, книг і виступів різних років.
У Мейєрхольда, згадує його учень Вахтангов, кожна вистава відрізнялась за стилем: "Кожна його постановка – це новий театр. Кожна його постановка могла б дати цілий новий напрям". Юрій Єлагін навмисно не прагне до класифікації шкіл і стилів, вважаючи, що "цілісність епохи і є ключ до її розуміння".
Сильне  враження справляє розповідь про прихід інших часів: цілісність, подібна різноманітності систем і функцій єдиного живого організму режисури Мейєрхольда та інших його сучасників, руйнувалася насаджуваною "зверху" похмурою одноманітністю соцреалізму, коли непокірні художники зникали з життя, і разом з ними зникала й будь-яка офіційна згадка про них.
Інформацію в книзі доповнено ілюстраціями – фотознімками документів, портретами і шаржами, ескізами до постановок і, зафіксованими на фотоплівці, моментами вистав і репетицій. Частка ж авторської вигадки в оповіданні незначна і цілком виправдана почуттями, які залишилися у живого свідка унікальних подій – і жахливого злочину не тільки перед людьми, але перед історією в цілому.
Рекомендує читати: 
Даша Кашперська
Книга онлайн

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитати Леся Курбаса

Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне — тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати. Митець той, хто у відчуванні творчому сильніший від існуючих категорій. Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра. Ви плачете на сцені, а публіка спокійно поглядає, а треба, щоб ви були спокійні, а публіка плакала! Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми — форми релігійного акту. Воно… в суті своїй — акт релігійний. Воно — могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр — храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому. Коли ми принижуємо наші вимоги до того, що ми можемо в н...

Кабукі - японський традиційний театр

В Японії лише за чотирма театрами - бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус «традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані - шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині. Фото актора з вистави театру Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що складалась тільки з жінок . Театр став відомим і виступав навіть перед імператором. Пі...

Українська класика в театрі

Постановки української класики в сучасному українському театрі вже давно переросли образ Мельпомени у віночку та вишиванці. Українська література в сучасному театрі – це філософський дискурс в національну свідомість, котрий вибудовує парадигму погляду на сучасне українське мистецтво. І саме з такими виставами без кліше ми познайомимо вас у цій статті, і ви забудете, що таке «укрліт» шкільного формату. Національний театр ім. І. Франка Традиційно саме в Національному театрі Франка можна знайти вистави за українською класикою на будь-який смак. Серед них є й такі, що заслуговують особливої уваги і відкриють для вас «укрліт» наново. «Morituri te salutant» Фото: офіційна сторінка театру Вистава за творами майстра української психологічної новели Василя Стефаника (1871 – 1936 рр.). Його твори, в основному трагічного напрямку, змальовують буденність сільського життя, ті драми, які відбуваються день при дні, навіть без усвідомлення героями значення і суті їх. Інсценіз...