Книжка Юрія Єлагіна – передусім це біографія однієї
з найяскравіших і трагічних фігур в мистецтві рубежу століть і перших
десятиліть ХХ століття, біографія, написана молодшим сучасником великого
режисера, глядачем багатьох його вистав і свідком подій життя, музикантом і
"людиною театру" (Юрій Єлагін в 30-ті роки працював в оркестрі театру
ім. Вахтангова). Книжку було видано вперше в 1955 році в Нью-Йорку (автор в
роки війни емігрував до США).
У цю роботу увійшли архівні та літературно-історичні матеріали: театральні
та критичні статті М. Чехова та П. Керженцева, виступ Мейєрхольда, листи М.
Чехова, А. Ремізова, Ю. Єлагіна. Вже тільки завдяки цим унікальним
матеріалам – це неабиякий шанс
поринути в історію театру не тільки Мейєрхольда, але театру початку ХХ століття
загалом. Зокрема завдяки біографічній оповіді можна дізнатися, в яких
українських містах розпочиналась режисерська кар’єра Мейєрхольда. Саме місто Херсон та «Товариство нової драми» стали для майбутнього режисера першим кроком до
великих і довгих пошуків свого авторського стилю постановника.
"Не забуду - і всім
розповім, хто тільки захоче слухати", - ці слова автора книжки наводить
Михайло Чехов у передмові до першого її видання. Фактичний матеріал книжки
зібрано скрупульозно. Авторський голос звучить на повну силу у
відступах-коментарях і стихає, нібито гублячись у подробицях описів, а то і
зовсім поступається місцем іншим свідкам і очевидцям – театральним колегам
Мейєрхольда, шанувальникам і противникам його творчості, партійним
мистецтвознавцям. Неодноразово звучить і голос самого режисера – в цитатах з
листів, книг і виступів різних років.
У Мейєрхольда, згадує
його учень Вахтангов, кожна вистава відрізнялась за стилем: "Кожна його
постановка – це новий театр. Кожна його постановка могла б дати цілий новий
напрям". Юрій Єлагін навмисно не прагне до класифікації шкіл і стилів,
вважаючи, що "цілісність епохи і є ключ до її розуміння".
Сильне враження справляє розповідь про прихід інших
часів: цілісність, подібна різноманітності систем і функцій єдиного живого
організму режисури Мейєрхольда та інших його сучасників, руйнувалася
насаджуваною "зверху" похмурою одноманітністю соцреалізму, коли
непокірні художники зникали з життя, і разом з ними зникала й будь-яка офіційна
згадка про них.
Інформацію в книзі доповнено
ілюстраціями – фотознімками документів, портретами і шаржами, ескізами до
постановок і, зафіксованими на фотоплівці, моментами вистав і репетицій. Частка
ж авторської вигадки в оповіданні незначна і цілком виправдана почуттями, які
залишилися у живого свідка унікальних подій – і жахливого злочину не тільки
перед людьми, але перед історією в цілому.
Рекомендує читати: Даша Кашперська
Рекомендує читати: Даша Кашперська
Книга онлайн

Коментарі
Дописати коментар