Скільки там нам заповів Жорж Польті драматургічних
ситуацій? 36? І, напевно, що одна з найпопулярніших це та, коли все приховане
стає явним, коли від початку і аж до самого кінця розкручується клубок гріхів,
зрад і пороків. Таким собі ящиком Пандори є й п’єса Дмитра Богославського «13
перших правил баскетболу, що сформовані Джеймсом Нейсмітом». Йтиметься про
баскетбол? Можливо.
Про спорт? Очевидно.
Правда, найскладніший
спорт – це саме життя, в рамках якого кожен грає за своїми правилами, а часом і
без них, тому, коли постає питання дотримуватись хоча б 13 з них, все може
перетворитися з невинного класичного спорту на жорстоку забавку.
З білоруським драматургом Богославським режисер Стас
Жирков співпрацює не вперше. Театрали, звісна річ, пам’ятають їх співпрацю, що
вилилась спочатку у виставу «Любов людей», а потім у топову виставу фестивалів,
офіційних та неофіційних театральних чартів камерних сцен «Тату, ти мене любив?»
в театрі Золоті ворота. І якщо остання вистава – це суцільно психологічна
інфернальна забавка у спогад і реальність, то у «13 перших правилах» не варто
шукати подвійного дна темного колодязя.
Цей текст –
типовий приклад нової української драми, що спускає нас з неба на землю.
Колись це міг би бути Джон Прістлі і його «Небезпечний
поворот» з аристократичними панами та пані, але тепер це умовне баскетбольне
поле в межах однієї типової квартири молодої пари, яка б могла бути в
будь-якому спальному районі українського мегаполіса. Юрій Ларіонов розташовує
сценічний простір за геометрією подіуму. Однак завдяки кавовому кольору килима,
чіткій роздільній лінії на його середині, а також тортові – головному символу
причини зустрічі двох пар давніх друзів на день народження одного з них ми потрапляємо на баскетбольний майданчик, в
центральну зону якого згідно з правилами вкидають м’яча.
Тож глядачі за законами цього простору, розташовуючи з обох боків від умовної
сцени, стають глядачами на трибунах цього підсвіченого неоновим білим світлом спортивного
майданчика. Чому ж баскетбол? Все просто – головний винуватець свята Вова,
якому виповнилось 35 років, спортсмен-баскетболіст, який і спробує розказати
цим неконтрольованим гравцям у життя, і нагадати собі теж, 13 простих правил.
У якийсь момент п’яної гулянки подіум-майданчик перетвориться на умовну
відстань між дуелянтами, де замість пістолетів з обох сторін стоятимуть
мікрофони (вже звичний для режисерського почерку стендап-прийом), з яких
лунатимуть тихі постріли гучної правди, а посередині на точці відліку – торт зі
своїми цифрами «35». Роки прихованої заздрості, ворожнечі і зрад дадуться в
знаки, тому шокове протверезіння буде приходити різко, що змушуватиме учасників
цієї гри зволожувати свою свідомість спиртом знов і знов. І щоб не розсипати
тут жменями спойлери, опускаю ключові моменти низки сюжетних кульмінацій, в
межах яких з’ясується, що подруги й не подруги, друзі не друзі, а коханих може
й нема. Домінують маски, а під масками лише потворне обличчя страху.
Цікаво зауважити, що з мовою персонажів час від часу
відбуваються певні трансформації. Тут лунає з вуст героїв і чиста українська з
красивою лексикою, що виправдано моментами відвертощів, коли вони з п’яних
своїх подоб повертаються, ніби, до внутрішньої тверезої реальності; або в патетичних
монологах Ігоря (можна згадати його алюзії на народ могутніх і щасливих гипербореїв)
чи, зокрема, в міркуваннях такого собі недалекого фізрука Вови, якому за
умовами образу подібна патетика ніби й не властива. Однак вона є. Тут лунає і
типовий суржик, який у героїв то з’являється то пропадає, часом вже незалежно
від психології мізансцен.
Поза тим – ця вистава мала з’явитися хоча б для того, щоб
ця четвірка – Андрій Ісаєнко, Ірина Ткаченко, Євген Авдєєнко та Анастасія
Карпенко зійшлись в неймовірно потужний акторський квартет, спостерігати за
сценічним існуванням, емоційними параболами та динамікою розвитку образів якого
одна насолода. Вони будуть усі відмічені леопардовими принтами в одязі, які є чи
то маркером такого собі провінційного гламуру (який також підкреслюють і пісні,
що лунають з телефонів героїв – гурпи «Пропаганда», «Горячий шоколад»), чи то
відбитком внутрішніх тваринних
інстинктів, які жодні правила не здатні регламентувати, навіть баскетбольні
(костюми – Христина Корабельникова). І поки вони шукають в собі людське почуття
любові, їх наздожене фол, наприкінці якого в ламповому світлі будуть промовлені
Ігорем слова про смерть. Про неї говорять спокійно, лишаючи собі простір усвідомлення, так само
тихо, як говорять про будь-яку правду, хоч і в мікрофон.
35
років. 35 секунд – максимум, як довго можна утримувати в одних руках
баскетбольного м’яча. Мало, напевно.
Проте правила є правила. І коли ти програєш в житті, а не в баскетболі, то тебе
буде дискваліфіковано, без права повернення на майданчик існування. Ця вистава –
дзеркало маскульту, поняттями якого вміє вправно жонглювати Стас Жирков,
вбудовуючи їх у межі театральної стилістики, а для поціновувачів авторського
почерку цього режисера – це чергова можливість додати цю роботу в свій чек-лист
і побачити знайоме в новому й нове в буденному.
Рецензія: Даша КашперськаФото: Дарина Дейнеко-Казьмірук
Коментарі
Дописати коментар