«Розумні нам не потрібні. Нам потрібні вірні»
«Важко бути Богом» брати Стругацькі
Ілля
Мірошниченко та Катерина Кузнецова презентували прем’єру в Kyiv Modern-Ballet Theatre – балет-антиутопію «1984. Інша» за мотивами роману
Джорджа Орвелла. Вони ж і виконали головні партії постановки – Її та Його.
Зовсім не даремно їх герої не мають якихось конкретних імен, на відміну від
прототипів. Адже, культовий роман, втілений мовою тіла, звучить не тільки
словами Джорджа Орвелла, але й взізуалізує збірно головні меседжі всіх
антиутопічних сюжетів, в котрих суспільство не має жодної вакцини проти
спотворення власних душ. А головне ставить вкотре питання, а чи здатне хоча б
кохання розірвати пута викривленої брехнею реальності.
Гібридний світ пропаганди, страшні зародки якого здавалися лише
попередженням для майбутніх поколінь ще в минулому столітті, сьогодні набули
свого тіла, конкретних обрисів і навіть імен. Хореографи-постановники у своїй
інтерпретації відомого сюжету свідомо відходять від звичного контексту твору.
Роман перетворює свої ідеї в хореографічний малюнок, в якому Він, як і всі
інші, людина кольору хакі, лише з червоною стрічкою-відміткою на серці. Як і
всі інші, Він вживає пігулки пропаганди регулярно, слухняно, притупляючи тим
самим будь-які інші свої чуття. «Великий Брат» контролює дихання кожного,
вкладаючи безумство лозунгів у їх свідомість, доводячи їх стан до рефлекторного тваринного
гарчання з-за сітки клітки.
У єдиному пориві танцівники підноситимуть віддано
схрещені руки догори й майстерно у стилі «body percussion» відтворять єдине дихання
несвідомої суспільної машини, позбавленої власного «Я». Трупа Kyiv Modern-Ballet
давно вже славиться винятковим стилем хореографічної школи, яка виявляє себе в
кожній індивідуальності танцівника. Тут балетний організм у складі 9 артистів (Владислав Добшинський, Катерина Курман, Роман
Кушнеревич, Олександра Максимчук, Валерія Мельничук, Віолетта Петролай, Дмитро
Погрібніченко) амплітудний і єдиний у своїй виразній лексиці, завдяки чому в
поєднанні із сучасною музикою Гільдур Ґуднадоттір та Hauschka, без особливих якихось дорогих спецефектів змушують
поринути в моторошний світ, в якому індивід ламають так само легко, як сірник. І
попри те, що сучасна музика влучно вплелась у сучасну хорегорафію, у голові
неодноразово під час перегляду зринали рядки з відомих пісень гурту Nautilus Pompilius, зокрема «…И я держу равнение, даже
целуясь, На скованных одной цепью…» і «…Я не видел людей страшней, Чем людей цвета хаки», що
не дивно з огляду на ті ідеї, які закладені в них і у самій постановці.
Вона – сліпа, чи свідомо обирає чисту
темряву, замість чорного світу брехні. Вона закриває свої очі чорними окулярами
і тільки, як Свіфт Григорія Горіна, відчуватиме цей світ на дотик, аж доти,
поки кохання не зніме з неї цей морок з очей. Але система нищить навіть це
почуття, ламає зсередини так, що навіть закоханий Він зрадить Її, як і Уінстон Джулію
в однойменному романі, бо як казав Орвелл, вже ліпше її, ніж його. І це теж
вибір. Художня робота зі світлом надає постановці об’єму і певного динамічного
пульсу, коли гра відблисків, проміння і тіней доповнює хореографічну динаміку.
«Ми зустрінемось там, де немає темряви»,
– промовляє в своєму романі письменник, але, на думку постановників, й світло
може породити темряву, заворожити й осліпити. Яскравий прожектор у глибині
сцени – це автономний герой вистави, саме в його світлі народжуються омани й
гіпнотичні тіні Великого Брата, воно, як істинне зло, ховається завжди за
маскою добра, чим деформує розуміння правди. Саме цей прожектор у постановці
стане втіленням абсолютного антигероя, якого за законами будь-якої антиутопії
знищити не можливо, тому і Він після поразки у двобої з випалюючим світлом зрозуміє зраджену Її і
вже тепер сам обере морок замість світла.
«1984. Інша» – це дійсно інша, ніж в
Орвелла історія, бо вона ще більш універсальна для нашого посттоталітарного
суспільства, для світу, котрий живе в епоху постправди та гібридної свідомості.
Рецензія: Даша Кашперська
Фото: Настя Телікова
Рецензія: Даша Кашперська
Фото: Настя Телікова
Коментарі
Дописати коментар