Перейти до основного вмісту

Ті, кого за законом нема| "Сталкери" Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра

Театр «Золоті ворота», Молодий театр, а ось тепер і Театр драми і комедії на лівому березі Дніпра. Легендарна вистава та історія прибилась до нового берега і буде його тепер триматись.

Чорнобильська зона, 86-річна баба Пріся, її донька Славка, яку кинув чоловік, хворобливий онук Вовчик, примара сучасності та закону дільничний Вася. Бюстик Леніна на столі, згадки про згущонку, як свято та єдине, що зв’язує їх із «зовнішнім» світом –  це брехунець на стіні, що транслює улюблену пісню бабці «Земля» Софії Ротару і, часом, моторошні новини з того «чорного» світу.  Павло Ар’є разом зі Стасом Жирковим втілили посттехногенну картину зайвих людей, що не вписуються в сьогодення «законного світу».
Хто такі «люди зони»? Примари, експонати чорнобильської кунсткамери, люди поза законом чи вони навпаки більш справжні, ніж ті, що перебувають за цією окресленою межею, ті, хто навіть не мають імен, лише кодово названі «сталкерами».

Баба Пріся як архетип (український і загальнолюдський) втілення мудрості й самої землі, яка темніє під її нігтями. Ірма Вітовська сама земля – вона народжує, вона і вбиває, вона оберігає своє і живе, як там міфічна Мавка, що поєднує в собі мудрість світу і незбагненну силу. Її сарказм і правдивість такі ж гармонійні, як і її спілкування із землею, коли навіть мавки до неї говорять.

Вона, як ніхто, відчуває цей фантомний біль свого і сучасного покоління, що втілює в собі Віталіна Біблів, цю «калічну душу». В бабці поєднались ці початок і кінець часів за якими Павло Ар’є дав назву першоджерелу (п’єса має назву «На початку і наприкінці часів»), навіть в її віці закодований цей катастрофічний 1986 рік. Вона ставить крапку на всьому, вбиваючи свого «13 апостола» (під час 2ї світової вона вбила 12 німецьких солдат). Ви не впізнаєте в цій бабці витонченої Ірми і це дорівнює найщирішому «Браво!». Без зайвих гримувальних хитрувань актриса на сцені – істина бабуся, коли внутрішнє цілком і повністю відтворює назовні органіку старої людини.
Такий наївний і незаплямований зовнішнім світом образ «божої людини» Вовчика Владислава Писаренка – це чиста надія на те, що в тому світі не все так моторошно, як розповідає йому непутяща мати, проте і цю надію знищено кулею, тих самих, обожнюваних ним, стакерів.


Постмодерна архаїка болю в кожному з цих персонажів, що врешті решт зводить їх до спільного знаменника – потяга тієї таємної гілки метрополітену, що за розповідями бабці збудував свого часу Горбачов, вони практично так само, як Отто фон Ф з твору «Московіада» Юрія Андруховича, мчать у вагоні до свого «дому», туди, де вони нарешті будуть своїми на своїй землі, туди, де їх існування не вимагатиме підтвердження жодними законами.

Рецензія: Даша Кашперська

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кабукі - японський традиційний театр

В Японії лише за чотирма театрами - бугаку, бунраку, кабукі і ногаку - закріпився статус «традиційних». У країні досі існують виконавські мистецтва, безвісти зниклі на азіатському континенті. Виниклі в свій час під прямим впливом ритуальної та ігрової культур Китаю, Кореї, Індії, Тибету, Персії (а в ідейному плані - шаманізму, синтоїзму, буддизму, конфуціанства, даосизму, індуїзму), ці виконавські мистецтва збереглися в Японії і донині. Фото актора з вистави театру Один з найвідоміших традиційних японських театрів - це театр кабукі. Початок жанру кабукі поклала Ідзумо-но Окуні 1603 року, коли стала виконувати ритуальні танці у висохлому руслі річки, а також на багатолюдних вулицях Кіото. Пізніше Окуні стала додавати до своїх танців світські й романтичні сцени під акомпанемент різних музичних інструментів. З ростом популярності Окуні стала виступати на сцені й зібрала свою трупу, що складалась тільки з жінок . Театр став відомим і виступав навіть перед імператором. Пі

Цитати Леся Курбаса

Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне — тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати. Митець той, хто у відчуванні творчому сильніший від існуючих категорій. Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра. Ви плачете на сцені, а публіка спокійно поглядає, а треба, щоб ви були спокійні, а публіка плакала! Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми — форми релігійного акту. Воно… в суті своїй — акт релігійний. Воно — могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр — храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому. Коли ми принижуємо наші вимоги до того, що ми можемо в наших обставинах, то це не дасть ніякого прогресу. Політика залежить від державних мужів майже стіл

Українська класика в театрі

Постановки української класики в сучасному українському театрі вже давно переросли образ Мельпомени у віночку та вишиванці. Українська література в сучасному театрі – це філософський дискурс в національну свідомість, котрий вибудовує парадигму погляду на сучасне українське мистецтво. І саме з такими виставами без кліше ми познайомимо вас у цій статті, і ви забудете, що таке «укрліт» шкільного формату. Національний театр ім. І. Франка Традиційно саме в Національному театрі Франка можна знайти вистави за українською класикою на будь-який смак. Серед них є й такі, що заслуговують особливої уваги і відкриють для вас «укрліт» наново. «Morituri te salutant» Фото: офіційна сторінка театру Вистава за творами майстра української психологічної новели Василя Стефаника (1871 – 1936 рр.). Його твори, в основному трагічного напрямку, змальовують буденність сільського життя, ті драми, які відбуваються день при дні, навіть без усвідомлення героями значення і суті їх. Інсценіз