Коли читаєш переклади Юрія
Андруховича світової класики, відчуваєш солодку, в’язку лексичну густоту, яку
так і хочеться їсти ложкою, розкладати
на окремі відтінки цей багатий післясмак. Так в його перекладі «Гамлета»
пульсують «на язиці» дві епохи – 61/17 століття та наше 21-ше. І цей нуртуючий
не одне століття текст не даремно породжує «Гамлета»
«з того світу», зі сну жаху в
постановці Ростислава Держипільського.
У рамках фестивалю «GRA» восени 2018 року режисер уперше представив у Києві неоОперу-Жах
«Hamlet», яка в підсумку виборола першість у
номінації «Найкраща
експериментально-пошукова вистава». У спартанських умовах творчий склад вистави опанував за добу невідомий для себе сценічний простір
Довженко Центру, вивив свою виставу з камерного підвалу Франківського
драмтеатру на-гора. Попри це глядач, потрапляючи до зали, опинився все одно в
холодному мороці потойбіччя серед
спочилих тіл.
Данія – не класична чи звична
літературознавцям в’язниця, Данія постає великим цвинтарем, позачасовим
склепом, в якому вічний сон розв’язує руки помсті та знімає будь-яку
відповідальність з творців історії жаху. Тут, як і в «Макбеті», правлять ті
самі чорні янголи вендети – Еринії (провокативні красуні Галина Баранкевич, Надія
Левченко, Олеся Пасічняк). Вокалізи Ериній та Монахів,
інструментал в складі клавіш, контрабасу, ударних, валторни, віолончелі та ін.,
як музичний стрижень вистави, виступають
стильово-смисловою і драматургічною опорою всього дійства, не претендуючи на
пальму першості у творенні смислів твору. Мікс року, джазу, фолку та
прелюдійних піснеспівів авторства композиторів Романа Григоріва та Іллі
Розумейка (музично-театральна формація «Nova opera») підкреслює
емоційно-психологічну складову не тільки тієї чи іншої мізансцени, але й
кожного героя відповідно до жанрових характеристик опери як такої, де кожен
образ має свою провідну музичну лінію.
А далі все, як ідеться в одному з віршів Юрія Андруховича:
«Панове публіка, для
трепету і млості,
Для гостроти і свіжості в серцях
Репрезентуєм підземельні кості.
Панове, всі ми ходим по мерцях.»
Для гостроти і свіжості в серцях
Репрезентуєм підземельні кості.
Панове, всі ми ходим по мерцях.»
І серед цього музичного сейшену –
Вони… мерці, котрим доведеться знову померти: Гертруда,
Клавдій, Полоній, Офелія,
Лаерт. Вони постають зі своїх трун-саркофагів карикатурно-лялькові,
носії власних гріхів і безумств, які, видається, не можна спокутувати навіть
кров’ю. І лише Гамлет «спочиває» на окремому ліжку-труні, що періодично
виступає то вівтарем, то місцем спокути, то трибуною, то плахою.
Гертруда Ірми Вітовської з усім артистичним шаленством демонструє власний
жіночий демон, і, навіть, зриваючи в муках каяття свою «рогату» перуку, не
зможе до кінця очистити свою душу від гріха. Цей батьківський гріх лягає і
плямою на Офелію, безумицю-маріонетку в руках батька, чи просто нещасну божу
душу, для котрої навмисне надіті роги перуки виявились надважким психологічним
тягарем. Проте вона так і не зможе до кінця уподібнитись своїм родичам, вона до
останньої миті буде носити в руках маленьке фортепіано, як символ дитинності,
на якому колись вони безтурботними малими з Гамлетом грали простеньку мелодію. Червоно-чорні вбрання жіночих образів, вже
згадані перуки яскравих блондинок нагадують стилістику знаменитої картини М. М.
Копполи «Дракула Брема Стокера», чим додають додаткової демонічності видовищу.
Ниций з напускною бравадою сили Клавдій Юрія Хвостенка – це втілення
страху, людини, що змушена кожної хвилини оглядатися назад, відчуваючи за собою
холодну руку помсти. Полоній – геній-негідник у стилі стімпанк, віртуозне зло
якого демонструє в своєму образі Дмитро Рибалевський. Він зливається у
філігранному тандемі з Олексієм Гнатковським (з котрим грають вже не першу
виставу), дует купається, бавиться в своїх діалогах-звинуваченнях і творить шоу
брутального хаосу.
Олексій Гнатковський – Гамлет-памфлет, єдиний живий серед мертвих, що
просто прокидається оді сну. Розгублений і скажений, самотній і змерзлий серед
холоду цвинтаря, меланхолійний і божевільний, він ніби Ерік Стрінберга,
охрещений божевільним, проте лишається найтверезішим в своїх помислах серед дійсно
навіжених, спотворених гріхами родичів. Гнатковський емоційно максимально
пластичний у свої перемиканнях психологічних станів. У його очах стоятимуть то
сльози чутливого одинака у світі жаху, то погляд виблискуватиме іскрами
підкреслено манірного безумства чи екзальтованого розпачу. Прокламація вже
таких затертих століттями й патетикою крилатих гамлетівських фраз буде вилітати
демонстративно й уривками, проте режисер не зведе дійство до потурання текстом.
Гамлет таки промовить свій знаменитий «І от питання - бути чи не бути…» під
завісу, тихо і смиренно, коли спаде на царство мертвих холодна тиша, а у
глядача луною дзвенітиме це одвічне питання без відповіді.
Гіперболізована емоційність гри, попри все, має свою міру і працює на
абсолютно чітко визначений режисерський результат. Вистава є своєрідним емоційним та значеннєвим згустком
(як і сам текст Андруховича), котрий так і хочеться повільно і «смачно» різати
ножем, як це робить зі шматом сирого м’яса Гамлет.
У цій постановці Ростислав Держипільський вкотре виступає вправним
еквілібристом – інтерпретатором текстів-символів вже не однієї епохи. «Hamlet» – це не просто вистава, новий ексклюзивний погляд на класику, а це втілення
цілого сучасного театрального процесу і ритму нашого буремного життя, де з
хаосу, жаху, запаху щойно підсмаженого сирого м’яса постають вже не герої
театру мерців, а досить реальні чудовиська сьогодення.
Рецензія: Даша Кашперська
Коментарі
Дописати коментар