Закриті «Раї» та відкриті «Пекла», посттравматичні душі й гротеск емоцій. Європейський український літературний дискурс початку ХХ століття і сучасний український європейський театральний світ у виставі «Дівчина з ведмедиком…» на сцені Театру на Подолі.
Фото з офіційного сайту театру |
Напевне це доля (нехай пафосно) зробила так, що саме такою перм’єрою в січні 2018 року і мало запуститись серце нової театральної будівлі на Подолі, нарешті здобутої за стільки років попри чвари і скандали. Провокація, виклик, гротеск – вистава під стать своєму дому на Андріївському узвозі. Проте все сягає глибшого коріння, ніж завжди здається на перший погляд, варто лише зазирнути всередину цього таємничого простору, відповідно і вистави «Дівчина…».
Текст Домонтовича, потрапивши до рук талановитих митців, драматурга Павла
Ар’є та
режисера Стаса Жиркова, здобуває нове перероджене тіло: текстове, смислове,
подієве. Всі, хто йдучи на виставу, хоче почути зі сцени Домонтовича в розумінні
Віри Агєєвої цього не отримають, натомість стануть свідками реінкарнованого,
«пере-пере»осмисленого тексту роману, що як на мене, дещо набагато більше за
академічний театр «відтворення».
Рамок часу в межах 20х років ХХ століття заявлених автором твору у виставі
немає. Ми потрапляємо то в післяреволюційний Київ 20-х, то в післяреволюційний
вже сучасний. Адже дійсно, яке має значення час, коли це все могло статись як
сто років назад, так і сто років потому?
Київ-Москва-Берлін – простір блукань
героїв. Задана режисером форма вистави передбачає трагікомічний шарж кожного із
персонажів. Хоч основна сюжетна лінія лишається непорушна: соромітська,
табуйована любов (пристрасть, мана) вчителя Іполита до неповнолітньої учениці
Зіни, яка завжди пестила свого «ведмедика».
Фото з офіційного сайту театру |
Текст – це суцільний потік свідомості. Завдяки режисерському рішенню,
модерний твір Домонтовича гармонійно вписується в авангардну, або,навіть, постмодерну
реальність. Перед нами постає сценографічний простір чорної діри з мінімумом
реквізиту та єдиними в глухій стіні дверима (як писав Грицько Чубай:
«завбільшки в око») під назвою «Exit»
(що насправді виходу не дають); мікрофон, як вівтар, як засіб сповіді, як
площадка для конферансу в кабаре на авансцені; відеокамера, як вічко у щось
приховане, в те, на що соромно дивитись, але так спокусливо, що подібно до соціалок
ВК чи Youtube, прихильницями котрих є головні героїні. Наративність,
яка лунає з цих точок доступу до внутрішнього простору кожного з образів, завдяки гротеску сприймається підтекстом і не
випинає себе на перший план.
Голод і самотність – це те, що заміщає собою повністю маленька дівчина Зина
в душі вчителя. Для Вячеслава Довженка роль Іполита Миколайовича – це простір власного бенефісу, в якому він виявляє себе як універсальний актор.
Динаміка перевтілення від автора до образу вчителя, гнучкість і власне
акторське «Я» існує в кожному пластичному втіленні чи вербальному вираженні.
Його Іполит незграбний і вольовий, чуттєвий і чутливий, посттравматична душа
вписана в код тотальної самотності вічного трамваю, що іде внікуди з 1928 у
2028 рік…з примарами і фантомними болями, що вириваються час від часу в його
виконанні поліської народної пісні «Ой ви Голуби ой ви Бєлиє». Сама ж пісня, що виросла з колядок про «світ не
по правді», додає трагіці певної космогонічності. Не даремно, саме ця пісня у
виконанні Іполита стає кодою вистави й
людської трагедії загалом, що розбиває серця навіть більше, за авторське
припущення з образом правнучки Зіни з діагнозом ДЦП.
Фото: Nastya Telikova |
Фото: Nastya Telikova |
Епатаж і провокація не перетягує виставу на сторону абсурдизму, Стас Жирков вкотре демонструє хист еквілібриста, що впевнено веде все дійсно лезом бритви, беручи на себе відповідальність за діалог з автором. І летять в кінці вистави глядацькі душі туди, де «пекла пооткривані, грєшними душами переповнені…», бути німим спостерігачем душевних контузій.
Рецензія: Даша Кашперська
Офіційний трейлер до вистави:
ProТеатр - найгарячіші новини театрального Києва й України щодня на сторінці Facebook. Підписуйтесь і тримайте руку на театральному пульсі!
Коментарі
Дописати коментар